Home / Blog
Gru
11
2017

BIKE SERVIVE - Kolarski.eu

Powrót
Bez kategorii, Newsy |Komentarze: 0

Sezon kolarski już dawno zamknięty. Część osób oczywiście nie odmawia sobie tej przyjemności i wychodzi na rower na zewnątrz. Jednak większość triathlonistów odwiesza rower na stojak lub stawia na trenażerze. Postanowiliśmy nie zapominać o naszych maszynach i w miłym towarzystwie oraz pod profesjonalnym okiem przyjrzeć się naszym maszynom. Chłopaki z Kolarski.eu na Jerozolimskich opowiedzieli i pokazali TRICLUBowiczom jak zadbać o swój rower samemu w warunkach domowych. Okazuje się, że naprawdę nie trzeba wielkiej wiedzy i wysiłku, aby przedłużyć żywotność i komfort użytkowania roweru.

Przypomnijmy sobie jak to było:
1. Sprawdzanie zużycia napędu:
Przyrząd do pomiaru zużycia łańcucha jako podstawowa zabawka triathlonisty serwisanta. Należy zapamiętać, że łańcuch zużywa się szybciej niż kaseta i korba, dlatego też warto zmieniać łańcuch zanim dojdzie do nadmiernego ścierania się kasety i korby. Koszt przyrządu do pomiaru rozciągnięcia łańcucha to 10-40zł. Dla przykładu koszty elementów z grupy Shimano 105: łańcuch  80-100zł, kaseta około 150zł, korba około 500zł. Komponenty wyższych grup są zdecydowanie droższe, więc czym masz lepszy osprzęt na rowerze tym bardziej musisz zwrócić uwagę na zużycie łańcucha. Wymiana łańcucha to nic skomplikowanego, ale bez skuwacza nie zabieraj się do tego. Jak nie lubisz się bawić przy rowerze, oddaj go do serwisu (wiadomo, do którego: kolarski.eu ;)).

Sprawdzanie zużycia kasety i korby pozostawmy specjalistom.

2. Czyszczenie napędu w warunkach domowych:
Trzeba uzbroić się w odtłuszczać , ścierkę, pędzel, skuwacz i spinkę. W wersji bez zdejmowania łańcucha wystarczy odtłuszczacz, pędzelek, szmatka (nie musi być Shimono:)) oraz miska. Nanosimy odtłuszczacz pędzlem na wszystkie elementy, czym dokładniej tym lepiej. Pamiętamy również o wyczyszczeniu kółek w przerzutce tylnej. Część brudu ścieknie razem z płynem, więc nie róbmy tego w domu. Pozostałości  wycieramy szmatką. Łańcuch najlepiej przetrzeć w ten sposób, że łapiemy go w garść obejmując szmatką i kręcimy pedałami do tyłu, aby łańcuch przesuwał się po ścierce. Kręcimy tak długa, aż łańcuch przestanie bardzo brudzić ścierkę. Na koniec jak odtłuszczać odparuje nanosimy smar. Najlepiej na każde ogniwo łańcucha jedna kropla smaru. Czekamy aż smar przeniknie przez szczeliny i powtarzamy czynność ze ścierką, aby zebrać nadmiar samaru z łańcucha. Łańcuch powinien pozostać suchy, więc trzemy dokładnie.

Jeżeli chcemy łańcuch wyczyścić dokładniej musimy go zdjąć. Cała procedura wygląda identycznie tylko czyszczenie łańcucha odbywa się w misce lub w słoiku. Łatwiej nam jest się również dostać do pozostałych elementów.

Oczywiście znajdą się osoby, które powiedzą, że spinki się nie używa, a łańcuch się zmienia a nie czyści. My pozostajemy przy wersji ekonomicznej.

3. Smarowanie łańcucha i konserwacja napędu w trakcie sezonu:
Jeżeli jest sucho łańcuch należy przetrzeć raz w tygodniu, można po każdej jeździe. Przetrzeć znaczy, że bierzemy szmatkę i zgodnie z tym co było opisane powyżej zbieramy brud z korby, kasety, kółek przerzutki oraz wycieramy łańcuch. Łańcuch trzemy, aż odzyska srebrny kolor i przestanie nadmiernie brudzić ścierkę. Taki sposób naprawdę wystarczy! Zaznaczam, że nie używamy żadnych detergentów. Smarujemy rzadziej niż czyścimy. Łańcuch ma być suchy, ale ma też nie skrzypieć. Jeżeli nie jesteśmy już w stanie bez użycia detergentów doprowadzić łańcucha do względnej czystości tzn. trzemy szmatką, a ona jest ciągle brudna, to mamy znak, że przyszedł czas na gruntowne mycie.

4. Podstawowe elementy w regulacji przerzutek:
Warto zapamiętać, że regulujemy wyłącznie poprzez zmianę napięcia linki. NIE kręcimy śrubkami! Na lince przy przerzutce powinien znajdować się regulator napięcia – śruba w baryłce, który służy, do regulowania napięcia linki przerzutki. Jak wyregulować przerzutkę? Trzeba było przyjść na spotkanie… :) Jest to dość proste. Przykład: jeżeli zmieniamy bieg na lżejszy i łańcuch nam nie przeskakuje,  musimy kręcąc śrubą zwiększyć napięcie linki, aby bieg zmienił się na lżejszy.

Pamiętajmy, aby sprawdzić czy hak trzymający przerzutkę nie został skrzywiony. Jest to częsty powód rozregulowania przerzutek.

5. Kiedy oddać rower do serwisu:
Przynajmniej raz w roku, najlepiej po sezonie oddać rower serwisantowi. Trzeba w rowerze z robić gruntowne czyszczenie właściwie wszystkich elementów. Przy okazji sprawdzimy czy jakieś komponenty wymagają wymiany. Innym przypadkiem jest moment w trakcie sezonu gdy zauważymy problem, z którym nie umiemy sobie samemu poradzić. Czym bardziej będziemy dbali o rower sami tym mniej rzeczy do robienia będzie przy przeglądzie rocznym.

Na spotkaniu omówiliśmy i zobaczyliśmy jeszcze jak sprawnie zdjąć tylne koło, wyregulować hamulce, sprawdzić zużycie opon oraz jak  poprawnie i szybko wymienić dętkę. Niby proste rzeczy, ale zawsze przy tych rzadko wykonywanych czynnościach pozostaje wahanie i w głowie pojawia się: „jak to było?”.
Na koniec został poruszony temat: oponka czy szytka? Pozostawię bez komentarza, aby nie podnosić tłumu do krzyku. Napiszę tylko, że za szytką przemawia wiele argumentów na tak.

Dzięki Kolarski.eu! Dzięki Adam i Dawid!


© 2014 Copyright TRI Club | Projekt i realizacja:

Powrót
LUBLIN
WARSZAWA
Zapisz się

x

Wybierz miasto

Wybierz pakiet:

  • przydział do grupy treningowej
  • porady trenerskie przed, po i w trakcie treningów
  • przynależność klubowa i wszystkie wiażące się z tym profity
  • dwa treningi pływackie grupowe w tygodniu
  • przydział do grupy treningowej
  • porady trenerskie przed, po i w trakcie treningów
  • przynależność klubowa i wszystkie wiażące się z tym profity
  • dwa treningi pływackie grupowe w tygodniu
  • plan treningowy grupowy
  • jeden trening biegowy w tygodniu
  • kontrola realizacji treningów oraz monitoring postępów
  • przydział do grupy treningowej
  • porady trenerskie przed, po i w trakcie treningów
  • przynależność klubowa i wszystkie wiażące się z tym profity
  • cztery treningi pływackie grupowe w tygodniu
  • plan treningowy grupowy
  • jeden trening biegowy w tygodniu
  • kontrola realizacji treningów oraz monitoring postępów
  • indywidualny plan treningowy dostosowany do celów i możliwości zawodnika
  • stała kontrola realizacji treningów oraz monitoring postępów
  • porady i konsultacje trenerskie
  • modyfikacja i dostosowanie wcześniej ułożonego planu treningowego
  • przynależność klubowa i wszysktie wiążące się z tym profity
  • indywidualny plan treningowy dostosowany do celów i możliwości zawodnika
  • stała kontrola realizacji treningów oraz monitoring postępów
  • porady i konsultacje trenerskie
  • modyfikacja i dostosowanie wcześniej ułożonego planu treningowego
  • przynależność klubowa i wszysktie wiążące się z tym profity
  • możliwość uczestniczenia we wszystkich treningach grupowych
  • indywidualny plan treningowy dostosowany do celów i możliwości zawodnika
  • stała kontrola realizacji treningów oraz monitoring postępów
  • porady i konsultacje trenerskie
  • modyfikacja i dostosowanie wcześniej ułożonego planu treningowego
  • przynależność klubowa i wszysktie wiążące się z tym profity
  • możliwość uczestniczenia we wszystkich treningach grupowych
  • cztery treningi indywidualne w miesiącu
  • porady i konsultacje trenerskie bez ograniczeń
  • videoanaliza techniki ruchu
  • godzinny trening indywidualny dostosowany do potrzeb zawodnika lub konsultacje trenerskie
  • jeden trening zakładkowy w tygodniu
  • przydział do grupy treningowej
  • porady trenerskie przed, po i w trakcie treningów
  • zadania treningowe dostosowane do poziomu i dystansu  
cena:

Uzupełnij Dane:

Imię*
Nazwisko*
E-mail*
Telefon kontaktowy*
Masz pytanie? Napisz?
Udowodnij, ze nie jesteś botem. 2 + 2(słownie)?
Powrót
Wpisz wyszukiwane hasło i wciśnij Enter
x

Wyniki wyszukiwania: